Cand te alaturi unei companii ca si CEO, ai in fata oportunitatea nu numai de a fi arhitectul organizatiei in urmatoarea faza, ci si de a-ti contura urmatorul capitol al vietii. Primul an al unui nou CEO este o perioada foarte importanta de tranzitie, este timpul in care trebuie sa inveti, sa asculti, sa construiesti relatii si sa cauti consiliere.
Stiu de la un CEO recunoscut, ca in momentul in care s-a alaturat unei companii veche de 10 ca si CEO, primul lucru care l-a facut a fost sa tina intalniri particulare cu fiecare angajat in parte. Acesta a ascultat, a invatat si a construit relatii. Fiind inarmat cu cunoasterea a mai mult de 100 de conversatii, a cerut apoi sfatul unuia dintre cei mai de incredere sfatuitori.
1.Incearca sa cunosti oamenii care conduc afacerea
Ca si CEO nou, mostenesti o echipa pe care nu ai construit-o tu, dar fie ca vrei fie ca nu va trebui sa lucrezi cu ea. Este foarte important sa petreci timp proritizand oamenii. Incepe sa intelegi oamenii care sunt cat mai aproape de afacere.
Incearca sa vorbesti cu fondatorii, investitiorii si nu in ultimul rand cu conducerea actuala. Investigheaza cum functioneaza, ce conteaza pentru ei si pentru angajatii lor si cum isi descriu viziunea. Intreaba-i ce cred ca ar putea sa imbunatateasca si cum poti contribui cel mai bine la acest proces.
Impartasteste-ti trecutul, incluzand ceea ce te face sa mergi mai departe personal, dar si profesional, pentru a construi fundatia increderii.
2.Intelege afacerea
Dupa ce te-ai intalnit cu conducerea si intelegerea structurii companiei, prioritizeaza intelegerea afacerii. Invata toate procesele oportunitatii de piata, baza de clienti si modul in care se ofera serviciile sau produsele.
Intreaba conducerea actuala ce au planuit pentru urmatoarele 18 luni si de ce si-au facut acele planuri. Incearca sa intelegi ce s-a intamplat pana acum si ce este planuit pentru viitorul afacerii inainte sa te pierzi.
De indata ce ai inteles in profunzime compania si oportunitatea sa, poti identifica zone in care sa construiesti noi functii si sa angajezi membrii echipei care s-o conduca.
3. Respecta istoria companiei
In timp ce faci schimbari in afacere, gandeste-te la schimbarea comunicarii in contextul existent al companiei. Intelege mostenirea, cultura si fundatia afacerii, pentru a articula mai bine modul in care schimbarile propuse vor complementa viitorul afacerii.
De indata ce te-ai aliniat la un nivel inalt cu fondatorii, membrii si echipa de conducere, incearca sa educi pe toata lumea din companie cu motivul pentru care faci schimbarile, cum se potrivesc in ADN-ul companiei si cum vor conduce in viitorul spre succes.
4.Fa-te disponibil
Prioritizeaza sa petreci o multime cu angajatii in persoana, indiferent unde sunt localizati. In timp ce aceasta poate fi provocare semnificativa operationala, nu exista sustitut pentru a petrece timp fata in fata.
Viziteaza birouri diferite, chiar daca se afla la capatul celalalt al lumii si intalneste-te cu angajatii. Deschideti calendarul si gaseste oportunitati sa cunosti oameni in afara biroului.
Nu explica doar ceea ce faci, cere diferite puncte de vedere si intreaba ce poti face pentru a le face munca mai usoara si implinitoare.
5.Este imposibil sa comunici prea mult
Orice ai vrea sa zici, conversatiile in desfasurare sunt incredibil de importante pentru intelegerea relatiilor, construirea increderii si mentinerea alinierii. Chiar atunci cand crezi ca ai comunicat destul, exista intotdeauna beneficiul in a comunica mai mult.
In aditie de distribuirea actualizarilor obisnuite, ar trebui sa incurajezi pe toata lumea sa puna intrebari cand apar. Foloseste un sistem pentru a face pe toata lumea sa inteleaga prioritatile si obiectivele companiei si sa scoata in evidenta de ce devizia ta se aliniaza cu viziunea generala si valorile companiei.
Primul an ca si CEO este un timp de tranzitie pentru tine si pentru compania ta. Prioritizeaza educarea ta, construirea relatiilor si comunicarea schimbarilor cat mai deschis si empatic posibila.
Daca iti petreci primele 12 luni investind in aceasta fundatie, vei pozitiona compania pentru o mai buna aliniere in viitor. Acest lucru va ajuta pe toata lumea din companie sa-si scrie urmatorul capitol impreuna.