Unul dintre cele mai importante criterii de diferenţiere a anvelopelor este sezonul pentru care au fost concepute. Clima din ţara noastră impune schimbul cauciucurilor de sezon deoarece diferenţele de temperatură şi fenomene meteo sunt notabile. Înainte de a privi înlocuirea roţilor de sezon ca pe o obligaţie exclusiv egală pentru evitarea unei amenzi, urmăreşte cele trei diferenţe majore de mai jos pentru a vedea cât de mult contează să ai maşina echipată corespunzător.
Banda de rulare
Primele două diferenţe dintre anvelopele de iarnă şi cele de vară sunt vizibile şi au legătură cu banda de rulare. Aceasta reprezintă singurul contact al maşinii tale cu suprafaţa pe care se deplasează. Reacţia ei la temperatură, gropi, precipitaţii sau obstacole influenţează semnificativ stabilitatea vehiculului, mai ales în timpul manevrelor importante de frânare bruscă, schimbare a direcţiei de mers sau accelerare pentru depăşire. Să le luăm pe rând:
Tiparul
Tiparul benzii de rulare este ca un desen tridimensional. Anvelopele de vară au crestate mai puţine caneluri, dar suficiente pentru a preveni fenomenul de acvaplanare. Principalul lor scop este să te ajute să treci cu bine de la suprafeţe uscate la cele umede, în condiţii de temperaturi calde. Modelul simplu al amprentei asupra drumului asigură o stabilitate mai bună şi o manevrabilitate excelentă a maşinii, cu posibilitatea frânării într-un interval scurt. La polul opus, cauciucurile de iarnă au o bandă de rulare cu mult mai multe caneluri menite să arunce apa din precipitaţii în părţile laterale. Acestea au de cele mai multe ori forma literei V şi practic se înfig în noroi, zăpadă şi gheaţă, oferind maşinii aderenţă la suprafaţa carosabilă de sub precipitaţii.
Adâncimea
O altă diferenţă între cele două tipuri de anvelope, în ceea ce priveşte banda de rulare, este adâncimea. Adâncimea benzii de rulare este confecţionată pentru a da randament în condiţiile specifice. În sezonul cald, pentru cauciucurile de vară, nu este nevoie de adâncime foarte mare, deoarece contactul cu apa din precipitaţii va fi sporadic. Nu acelaşi lucru se poate spune despre sezonul rece, când ploile şi ninsorile sunt mult mai dese, în urma lor rămânând pe carosabil bălţi, noroaie, gheaţă, zăpadă şi material antiderapant. Acesta este motivul pentru care adâncimea benzii de rulare este mai mare în cazul anvelopelor de iarnă.
Materialul
Cea de-a treia diferenţă majoră dintre cauciucurile de iarnă şi cele de vară este una invizibilă: materialul din care sunt confecţionate anvelopele. Roţile de iarnă au un conţinut mai mare de cauciuc şi implicit o grosime care le menţine rezistenţa în faţa frigului. Cu cât sunt mai moi, cu atât au o priză mai bună la suprafaţa pe care rulează. În plus, atunci când maşina întâmpină obstacole – gropi, porţiuni de gheaţă, material antiderapant întărit – cauciucul trece mai uşor, deoarece grosimea îi permite să se plieze pe denivelare. Acesta este principalul motiv pentru care se recomandă anvelope de iarnă pentru echiparea autoturismelor, autoutilitarelor şi vehiculelor 4X4. În schimb, anvelopele de vară au mai puţin material, dar sunt mult mai dure. Lipsa flexibilităţii asigură aderenţă la temperaturi mari, chiar şi pe suprafeţe umede. Întrucât şi la mai puţin de 7 grade Celsius rămân la fel de rigide, acest lucru le reduce semnificativ din performanţă.
Schimbul de anvelope de sezon nu trebuie privit doar ca un prilej de a pierde timp şi bani la vulcanizare. Dacă nu locuieşti într-o zonă în care nu există diferenţe de temperatură şi fenomene meteorologice de-a lungul întregului an, atunci înlocuirea roţilor este o măsură de siguranţă în trafic. Foloseşte pe timp de vară gume confecţionate special pentru asfalt încins şi precipitaţii spontane, în timp ce iarna va trece mai uşor dacă maşina este încălţată cu anvelope cu indicaţia M+S şi simbolul fulgului de nea.