Observăm zilnic cum aerul pe care îl respirăm devine tot mai îmbâcsit de noxe, poluarea din România fiind cotată dublu față de normele europene.
Cauzele sunt multiple: de la gazele de eșapament, praful de pe stradă sau toxinele lăsate să plutească deasupra orașului de către gropile de gunoi. Chiar și supermarketurile sunt responsabile de înrăutățirea situației, vinovate fiind deșeurile rămase în urma ambalajelor.
O sursă importantă de poluare a mediului o reprezintă deșeurile rezultate din piața produselor ambalate și ambalajelor de desfacere pe care cei mai importanți agenți economici le produc. De aceea, legislația națională este într-o continuă modificare pentru a se alinia la normele Uniunii Europene, iar controalele Administrației Fondului de Mediu (AFM) și Agenția Națională pentru Protecția Mediului (ANPM) urmăresc tocmai respectarea noilor reguli.
Cu ce se ocupă Administrația Fondului de Mediu?
Aceasta gestionează Fondul pentru Mediu, prin care sunt finanțate proiectele și programele din domeniul protecției mediului. Veniturile pentru acestea provin din taxele și contribuțiile datorate de operatorii economici care pun pe piață ambalaje, substanțe chimice, anvelope, uleiuri, echipamente electrice și electronice, etc.
Ce obligații au retailerii, conform AFM?
Indiferent de mărimea companiilor, produsele ambalate sau ambalajele de desfacere implică obligații pentru retaileri către bugetul statului:
- existența avizului de mediu (acesta confirmă integrarea normelor privind protecția mediului în programul adoptat de către companie alături de obligațiile de mediu.)
- declararea ambalajelor în cazul firmelor care achiziționează ambalaje produse în țară pentru a le da destinația finală de ambalaj sau în cazul celor cu marcă proprie
- includerea în declarațiile depuse informații despre echipamente electrice, baterii, uleiuri minerale, substanțe chimice cu un potențial periculos pentru mediu, anvelope precum și taxa de vânzare a deșeurilor.
Care sunt atribuțiile Agenției Naționale pentru Protecția Mediului?
Această autoritate teritorială reglementează activitățile cu impact asupra mediului și monitorizarea factorilor de mediu la nivel județean.
Care sunt obligațiile retailerilor către ANPM?
Agenția Națională pentru Protecția Mediului vizează respectarea normelor privind:
- managementul deșeurilor
- depozitarea substanțelor chimice cu potențial periculos
- depozitarea anvelopelor
În privința retailerilor care introduc pe piață echipamente electrice și baterii, fie ele din spațiul intracomunitar sau extracomunitar, aceștia trebuie să se înscrie în registrul importatorilor și producătorilor de echipamente electrice și baterii.
Agenții economici care trebuie să managerieze deșeurile au obligația de a contracta colectori autorizați pentru a preda deșeurile rezultate în urma activităților lor. Conform legii, aceste deșeuri trebuie sortate și colectate în pubele separate în funcție de tip, fiind necesară și etichetarea lor separată. Pubelele trebuie păstrate pe o platformă de beton, la adăpost în caz de intemperii.
Dacă retailerii depozitează sau comercializează substanțe chimice cu potențial periculos, este necesară respectarea unor condiții specifice și obținerea autorizației de mediu.
Autorizația de mediu reprezintă acel act administrativ emis de autoritatea competentă pentru protecția mediului, prin care sunt stabilite condițiile de funcţionare ale unei activități existente sau ai uneia noi care poate influența în mod semnificativ mediul.
Companiile se văd nevoite să raporteze lunar modul în care gestionează deșeurile, iar cantitatea de deșeuri pe care o generează și o predau către Administrația Națională de Protecția Mediului trebuie raportată anual.
Ce riscuri și amenzi există în cazul nerespectării normelor?
Cele două mari instanțe verifică companiile, iar amenzile aplicate în cazul neregulilor diferă în funcție de contravențiile constatate, de la 100 mii lei la 1 milion lei. Din păcate, mulți retaileri nu reușesc să facă față birocrației din legislația de mediu, în ciuda faptului că aceștia cheltuie sume importante de bani pentru a păstra conformitatea legală a activităților lor prin angajați din interiorul firme.
Pentru că este esențial și obligatoriu prin lege ca orice companie să aibă un reprezentant care să supravegheze și să aplice legislația de mediu, mulți retaileri optează pentru serviciile firmelor specializate în consultanța de mediu. Serviciile externalizate sunt mai puțin costisitoare și mai eficiente în aceste cazuri, fiindcă aceste companii sunt la curent cu modificările frecvente ale reglementărilor legislative, au expertiză în domeniu și te pot ajuta să funcționezi într-un “Smart Environment”, bazându-te pe tehnici noi de protecție a mediului, dar în concordanță cu nevoile tale.
Super articolul, multumesc pentru informatie!