Munca la domiciliu
Legislația privind securitatea și sănătatea în muncă (SSM) și situații de urgență (SU) nu conține reglementări distincte referitor la munca la domiciliu.
Totuși, ce trebuie să știm despre obligațiile SSM-SU pentru angajatul care prestează activitate la domiciliu? Angajații care lucrează la domiciliu se bucură de toate drepturile și obligațiile lucrătorilor prevăzute de Legea 319/2006 a securității și sănătății în muncă.
Legea 319/2006 stipulează:
Angajatorul are obligația de a asigura securitatea și sănătatea acestor angajați în toate aspectele legate de muncă, incluzând evaluarea riscurilor, instruirea și informarea, dotarea cu echipamente de muncă și echipamente individuale de protecție, supravegherea sănătății etc.
Potrivit art 6 alin. 1, angajatorul are obligația de a asigura securitatea și sănătatea lucrătorilor în toate aspectele legate de muncă.
În plus față de aceasta mai există și alte temeiuri legale prin care trebuie să tratat un angajat la domiciliu, pe cât posibil, ca pe unul obișnuit, din punct de vedere SSM.
Protecția este un drept, și dacă nu există același nivel de protecție ca al celorlalți salariaților, ar fi asimilată cu o discriminare a acestuia.
De aceea, în calitate de Serviciu extern de prevenire și protecție, este recomandat ca salariatul:
-Să fie instruit să aibă fișe SSM-SU consemnate și semnate. Instruirea / testarea poate fi în format clasic cu durată de o oră sau în variantă online și poate fi făcută pe platformă e-learning Euramis;
-Să aibă acces la toate informațiile din domeniu, ca și restul salariaților care au acces la documentația SSM –SU elaborată de echipa Euramis, pe care salariații o dețin;
-Să fie consultat cu privire la riscurile lui referitor la munca de acasă. El trebuie să aibă amenajat acasă un loc de muncă similar cu cel de la sediul firmei;
-Să aibă control medical de medicina muncii;
-Să nu aibă improvizații electrice sau de altă natură acasă, să fie protejat de accidente în munca la domiciliu;
-Să aibă echipamente de muncă certificate SSM , adică calculator, imprimanta, etc. să aibă marcaj ”CE”;
-Să fie un acord prin care salariatul poate fi vizitat acasă, pe durata declarată a programului de muncă;
-Să se oblige prin contract individual de muncă să coopereze pentru autoevaluarea riscurilor de accidentare și îmbolnăvire profesională pe durata muncii la domiciliu.
Euramis dispune de o procedură de autoevaluare SSM la domiciliu care, pe scurt, constă în:
- Se transmite pe mail un link către formular chestionar cu imagini sugestive și întrebări la care lucrătorul la domiciliu trebuie să răspundă cu da/nu la 25 întrebări și 3 întrebări care necesită comentarii scrise;
- Răspunsurile se bifează pe formular tip GOOGLE – FORMS, prin procedura de autentificare;
- Euramis evaluează răspunsurile și personalizat, pentru fiecare loc de muncă la domiciliu recomandă măsuri SSM-SU;
- Măsurile se comunică angajatorului care decide modalitatea de implementare și eventuale resurse pentru realizare;
Pentru evaluarea riscurilor SSM la domiciliu, pe bază de chestionar online, se poate solicita oferta din partea EURAMIS CONSULTING.
Când vor apărea reglementări SSM – SU care să umple acest gol legislativ legat de munca la domiciliu echipa Euramis vă va ține la curent!
Din punct de vedere al relațiilor de muncă:
Contractul individual de muncă la domiciliu este un contract special care potrivit art. 109 din Codul muncii, republicat, se încheie numai în formă scrisă și conține în mod obligatoriu, în afara elementelor prevăzute la art. 17 alin. (3), următoarele:
- a) precizarea expresă că salariatul lucrează la domiciliu;
- b) programul în cadrul căruia angajatorul este în drept să controleze activitatea salariatului sau și modalitatea concretă de realizare a controlului;
- c) obligația angajatorului de a asigura transportul la și de la domiciliul salariatului, după caz, al materiilor prime și materialelor pe care le utilizează în activitate, precum și al produselor finite pe care le realizează.
Conform art. 108 alin. (1) din Codul muncii, republicat, sunt considerați salariați cu munca la domiciliu acei salariați care îndeplinesc, la domiciliul lor, atribuțiile specifice funcției pe care o dețin. Așadar, salariații cu muncă la domiciliu sunt aceia care îndeplinesc, la domiciliul lor, atribuțiile specifice funcției pe care o dețin prin încheierea unui CIM la domiciliu. În cazul muncii la domiciliu, între angajator și salariat se încheie un anumit tip de contract individual de muncă, respectiv contract individual de muncă la domiciliu.
Dintre întrebările cel mai des adresate, cu privire la munca la domiciliu:
Cine face programul angajaților care își desfășoară activitatea la domiciliu?
Salariații cu muncă la domiciliu își vor stabili singuri programul de lucru.
Angajatorii au voie să își verifice salariații cu muncă la domiciliu?
Da, angajatorilor le revine dreptul de a verifica salariații cu muncă la domiciliu, în condițiile stabilite prin contractul individual de muncă. În contractul individual de muncă se poate însera o mențiune precum:
Angajatorul își rezervă dreptul de a efectua controlul activității salariatului, prin vizite la domiciliul acestuia, în fiecare zi de luni între orele 8,00 și 10,00.
Pentru salariatul care își desfășoară activitatea la domiciliu este necesar să se încheie contract individual de muncă pe perioadă determinată, nedeterminată sau sunt admise ambele?
Ambele. Legislația în vigoare precizează ca în mod normal, încheierea contractului individual de muncă se face pe perioade nedeterminată. Prin excepție și în condițiile legii, se poate încheia și contract individual de muncă pe perioadă determinată.
Cum se efectuează plata salariului pentru angajații cu muncă la domiciliu?
La fel ca și pentru angajații care își desfășoară activitatea la sediul angajatorului, în limitele negociate și la datele din luna asupra cărora s-a convenit.
Ce trebuie să conțină contractul individual de muncă?
Pe lângă elementele naturale ale unui contract individual de muncă, cel al salariatului care își desfășoară activitatea profesională la domiciliu va conține și prevederea expresă că salariatul lucrează la domiciliu. În contractul sau individual de muncă se va include și programul în cadrul căruia angajatorul este în drept să controleze activitatea salariatului sau și modalitatea concretă de realizare a controlului.
Trebuie acordată atenție și la faptul că un contract individual de muncă la domiciliu trebuie să conțină și prevederi referitoare la obligația angajatorului de a asigura transportul la și de la domiciliul salariatului, după caz, al materiilor prime și materialelor pe care le utilizează în activitate, precum și al produselor finite pe care le realizează (dacă este cazul).
Elementele natural înserate în orice CIM:
-identitatea părților;
-locul de muncă sau, în lipsa unui loc de muncă fix, posibilitatea ca salariatul să muncească în diverse locuri;
-sediul sau, după caz, domiciliul angajatorului;
-funcția/ocupația conform specificației Clasificării ocupațiilor din România sau altor acte normative, precum și fișa postului, cu specificarea atribuțiilor postului;
-criteriile de evaluare a activității profesionale a salariatului aplicabile la nivelul angajatorului;
-riscurile specifice postului;-data de la care contractul urmează să își producă efectele;
-în cazul unui contract de muncă pe durată determinată sau al unui contract de muncă temporară, durata acestora;
-durată concediului de odihnă la care salariatul are dreptul;
-condițiile de acordare a preavizului de către părțile contractante și durata acestuia;
-salariul de bază, alte elemente constitutive ale veniturilor salariale, precum și periodicitatea plății salariului la care salariatul are dreptul;
-durata normală a muncii, exprimată în ore/zi și ore/săptămâna;
-indicarea contractului colectiv de muncă ce reglementează condițiile de muncă ale salariatului;-durata perioadei de probă.
Ce drepturi are salariatul care își desfășoară munca la domiciliu?
Salariatul cu muncă la domiciliu se bucură de toate drepturile recunoscute prin lege și prin contractele colective de muncă aplicabile salariaților al căror loc de muncă este la sediul angajatorului. Dar atenție că prin contractele colective de muncă și/sau prin contractele individuale de muncă se pot stabili și alte condiții specifice privind munca la domiciliu, în conformitate cu legislația în vigoare.
Potivit ar. 108 (1) din Codul Muncii, sunt considerați salariați cu muncă la domiciliu acei salariați care îndeplinesc, la domiciliul lor, atribuțiile specifice funcției pe care o dețin.
În alin. (2) se stipulează faptul că în vederea îndeplinirii sarcinilor de serviciu ce le revin, salariații cu muncă la domiciliu își stabilesc singuri programul de lucru.
(3) Angajatorul este în drept să verifice activitatea salariatului cu muncă la domiciliu, în condițiile stabilite prin contractul individual de muncă.
Conform art. 109 din același cod, contractul individual de muncă la domiciliu se încheie numai în formă scrisă și conține, în afara elementelor prevăzute la art. 17 alin. (3), următoarele:
- a) precizarea expresă că salariatul lucrează la domiciliu;
- b) programul în cadrul căruia angajatorul este în drept să controleze activitatea salariatului sau și modalitatea concretă de realizare a controlului;
- c) obligația angajatorului de a asigura transportul la și de la domiciliul salariatului, după caz, al materiilor prime și materialelor pe care le utilizează în activitate, precum și al produselor finite pe care le realizează.
Art. 110. (1) stipulează că salariatul cu muncă la domiciliu se bucură de toate drepturile recunoscute prin lege și prin contractele colective de muncă aplicabile salariaților al căror loc de muncă este la sediul angajatorului.
Alin. (2) prevede că prin contractele colective de muncă și/sau prin contractele individuale de muncă se pot stabili și alte condiții specifice privind munca la domiciliu, în conformitate cu legislația în vigoare.
Tele-munca
Guvernul a aprobat Legea privind reglementarea activității de tele-muncă. În baza acestei legi, salariații vor putea lucra aproape de oriunde, de acasă sau din alt loc, cu condiția ca activitatea pe care salariații o desfășoară la angajator să fie realizată cu ajutorul internetului sau telefonului inteligent (smartphone).
Noile reguli stabilite de această nouă lege diferă de cele din Codul Muncii, care reglementează activitatea la domiciliu.
Conform art. 2 din această lege, tele-munca reprezintă forma de organizare a muncii în care o activitate care ar putea fi efectuată în cadrul locului de muncă organizat de angajator, se realizează de către un salariat, de la distanță de această locație, în mod regulat și voluntar, folosind tehnologia informației și comunicațiilor, în baza unui contract individual de muncă cu normă întreagă sau al unui act adițional la acesta, respectând câteva condiții:
-activitatea trebuie să se desfășoare în afara oricărui loc de muncă organizat de angajator, prin utilizarea unor mijloace aferente tehnologiei informației și comunicațiilor, cum ar fi internetul, telefonul inteligent, altele;
-tele-munca trebuie să se desfășoare cel puțin o zi pe lună;
-salariatul trebuie să-și exprimat acordul cu această formă de organizare a muncii, prin semnarea
contractului individual de muncă sau al unui act adițional la acesta, după caz.
Tele-salariat este orice salariat care desfășoară activitatea în condițiile prevăzute la art. 2 lit.a). Acesta își poate desfășura activitatea de tele-muncă în acele locuri cu care angajatorul a fost de acord din punct de vedere al securitătii și sănătătii în muncă.
Angajatorul va avea obligația să asigure toate condițiile propice pentru ca tele-salariatul să-și poată desfășura activitatea din alt loc decât sediul firmei. Aceste condiții se referă la conexiune la internet, calculator, smartphone etc. În caz contrar, angajorul este pasibil de amenzi de mii de lei.
În caz că tele-salariatul își va desfășura munca de acasă, autoritățile au acces doar în urma consimtămantului acestuia, după o notificare prealabilă.
Inițiatorii acestui proiect de lege consideră că aprobarea acestuia este benefică atât pentru angajatori, cât și pentru salariați. Angajatorii nu vor mai fi nevoiți să cheltuiască bani pe spații, unităti sau carburant, iar salariații vor face economie de bani, nemaifiind nevoiți să se deplaseze la locul de muncă.
Pentru mai multe detalii despre serviciile SSM-SU, despre securitatea muncii și protecția muncii București, oferite de Euramis Consulting, intrați pe euramis.ro.