Cele mai multe motoare de tip electric folosesc forte electromagnetice pentru functionare, acestea actionand asupra conductorului pe care il au in dotare. Prin acesta trece curentul electric, ce se afla in camp magnetic.
Componenta motorului electric
Oricare ar fi tipul de motor in cauza, in componenta sa va intra intotdeauna statorul si rotorul. Cea dintai piesa este reprezentata de partea fixa a sistemului, iar rotorul constituie partea mobila interioara. Intre acestea doua exista portiunea denumita intrefier, al carui rol este sa miste rotorul fata de stator. Conteaza intr-o foarte mare masura ce grosime are intrefierul, intrucat acesta reprezinta un indicator de performanta esential.
In randurile urmatoare iti voi povesti cate ceva despre motorul in curent alternativ, mai exact despre categoria de motoare electrice monofazate. Nu stiu ce cunostinte ai despre acesta sau care este motivul pentru care te intereseza sa afli mai multe. Iti voi mentiona in mare cateva aspecte. Daca te intereseaza sa faci o achizitie in acest sens, iti recomand site-ul elematis.ro – au produse de calitate si preturile sunt foarte ok.
- Motorul electric monofazat
Aceasta categorie este dedicata pentru aplicatii casnice, unde sistemul trifazat de tensiuni nu poate fi utilizat. Spre deosebire de acesta, curentul electric monofazat nu reuseste sa produca camp magnetic invartitor – este pulsatoriu, adica variabil in timp si fix in spatiu.
Este cazul in care ai nevoie de camp magnetic invartitor atunci cand porneste motorul, iar modul de producere a acestuia poate fi diferit. Spre exemplu, poti sa montezi la statorul masinii o faza auxiliara cu un condensator ca sa obtii un sistem bifazat de curenti. Desigur, este destul de costisitor sa faci astfel de adaptari si nu stiu in ce masura merita efortul.
O sa fac o scurta paranteza pentru a te pune la curent legat de o alta componenta ce merge mana in mana cu cea de mai sus. Este vorba despre servomotorul asincron monofazat, acea masina de inductie ce prezinta doua infasurari – una de comanda si alta de excitatie. Situate la un unghi de 90 grade intre ele, acestea reusesc sa asigure de asemenea un camp magnetic invartitor. Se remarca prin faptul ca rotorul prezinta o rezistenta uriasa, astfel ca autofranarea motorului este mult mai eficienta cand se anuleaza tensiunea de pe infasurarea de comanda. Cum influenteaza asta eficienta motorului? Ei bine, atunci cand rezistenta rotorica este crescuta, si randamentul pe care il va da sistemul va fi unul scazut. Astfel, motorul poate fi utilizat acolo unde actionarile electrice sunt de puteri reduse.
Clasificarea motoarelor electrice monofazate
Exista motoare electrice monofazate cu un condensator si motoare ce au doua condensatoare in componenta. Cele dintai sunt dedicate aplicatiilor care nu necesita un cuplu la pornire prea mare. Procentul valoric al cuplului respectiv este de 60 – 80 % din totalul celui la turatia nominala. Te poti orienta dupa un astfel de model pentru aplicatii ca fierastraiele circulare, ventilatoare, suflante si altele asemenea.
Cealalta categorie insa, a motoarelor cu doua condensatoare, este dedicata aplicatiilor care au nevoie de cuplul de pornire mai mare. Sunt cele cu 200 – 250% din valoarea cuplului de turatie nominala. Atunci cand motorul atinge procentajul de 80% la acest tip de turatie, cel de-al doilea condensator isi intrerupe activitatea prin intermediul unui releu. Sunt folosite motoarele de acest tip in aplicatii ca pompele centrifugale, hidraulice, compresoare etc.
Pe scurt acestea sunt aspectele pe care am dorit sa ti le aduc la cunostinta vis-a-vis de aceasta categorie de motoare. Daca te intereseaza sa faci o achizitie in acest sens, intra pe elematis.ro.