Site icon AndreiCenuşă.ro

Cat de mult se poate extinde educatia in mediul digital?

Extinderea-educatiei-in-mediul-digital

Unele sisteme de educatie au inlocuit cartile si caietele cu tabletele si calculatoarele, ceea ce este o extrema, opusa celei din tara noastra, din scolile unde copiii inca nu au vazut un calculator.

Calea de mijloc este mai bine de folosit si in educatie, scrisul de mana sau cititul cartilor  avand anumite avantaje, fiind important ca tinerii sa nu se indeparteze de obiecte sau obiceiuri care sunt benefice, precum scrisul sau rasfoitul unei carti.

Intr-adevar, inlocuirea hartiei cu accesul la texte in format electronic are si avantajul de a proteja mediul si de a evita risipirea a tone de hartie consumate prin copierea de pe tabla a nenumarate pagini, fara a asigura o invatare eficienta. Aceste obiceiuri pot fi inlocuite cu activitati practice sau cu texte electronice, care sa aiba linkuri la explicarea unor termeni sau la exemple. Pe de alta parte, preturile unor astfel de instrumente de invatare ar putea fi mai mici, fiind eliminate costurile de tiparire si distributie legate de manualele tiparite.

Comunicare si informare

Multi dascali folosesc si cer elevilor sa pregateasca de-a lungul anului mape cu materiale pentru o anumita materie sau dedicate unui proiect. Unii profesori mai creativi ofera o personalizare a acestor mape si se ocupa de redactarea cat mai dinamica, interactiva si atragatoare a materialelor la care copiii trebuie sa lucreze.

Copiii care au acces la un laborator de informatica la scoala isi pot redacta lucrarile pentru portofolii in cadrul orelor de TIC (tehnologia informatiei si a comunicarii), insa pentru documentare trebuie ca elevii sa fie obisnuiti sa caute singuri informatii pe internet sau sa lucreze in echipe in astfel de scopuri.

Profesorii folosesc, mai ales la nivel de liceu, comunicarea cu elevii pe grupuri formate pe retele de socializare, ceea ce poate duce, intr-adevar, la o apropiere de elevi si la evitarea unui discurs rigid la lectii, insa rezultatele predarii se bazeaza mai ales pe metode clasice de predare si evaluare. Profesorii pot ajuta elevii cu unele repere in redactarea unor proiecte, dar acestia trebuie sa munceasca pentru a gasi informatiile pe care sa-si construiasca lucrarile.

Suporturi de invatare electronice

Raspandirea telefoanelor mobile inteligente usureaza mult accesul copiilor la informatie, insa una dintre grijile parintilor, dar si a profesorilor trebuie sa fie limitarea accesului la site-uri nepotrivite pentru varste mici prin intermediul unei aplicatii de ”parental control”.

Pe un telefon mobil se pot realiza lucrari si proiecte folosindu-se si aplicatii asemanatoare cu cele din pachetul Office – Word, Excel sau PowerPoint, dar profesorii trebuie sa repete indemnul de a folosi cat mai des calculatoarele pentru redactarea unor lucrari sau proiecte, deoarece elevii trebuie sa sustina o proba de TIC la examenul de bacalaureat.

Folosirea internetului implica in mare aceleasi comenzi si pe un telefon inteligent sau pe o tableta, insa pe calculator ferestrele programelor arata diferit, iar utilizatorii se vor confrunta de-a lungul scolii si apoi in diferite activitati profesionale si cu nevoia de a folosi un calculator pentru a cauta informatii pe internet sau pentru a trimite emailuri sau formulare.

Comentează cu Facebook
Exit mobile version